مشخصات

کشور ایران
استان اصفهان
شهرستان نایین
بخش انارک
روستا عَشین
جمعیت  ۱۹۶ نفر
مذهب شیعه
ارتفاع از سطح دریا ۱۵۸۰ متر
شرایط آب و هوا بیابانی
ره آورد زعفران، پسته، فرش، عبا ، شیرینی محلی (کُپَچُو)

اَشین یا عَشین یکی از روستاهای حاشیه کویری در غرب انارک و شمال شرقی استان اصفهان است که درمسیر جهانگردان کویری قرار گرفته‌است. این منطقه جزئی از ایران مرکزی است که در کناره جنوبی دشت کویر با شرایط سخت آب وهوایی واقع است. این منطقه در ۲۰ کیلومتری شمال غرب انارک با طول جغرافیایی ۵۳٫۲۹٫۰ و عرض ۳۳٫۲۹٫۳۰ درجه قرار دارد. برای رفتن به روستای اشین اول از همه باید خود را به اصفهان برسانید. در ۳۰ کیلومتری شمال غرب شهر انارک در استان اصفهان و در ۵۳/۲۹ شمالی و ۳۳/۳۰ شرقی، روستای اشین خودنمایی می‌کند. برای دسترسی به این روستا باید راه انارک به سمت خور و بیابانک را در پیش بگیرید که در انتها روستای عشین در ارتفاع ۳۰ متری بر روی یک تپه بزرگ در امتداد خط آسمان قابل مشاهده است. واقعیتی که در مورد روستای عشین باید به آن اشاره کنیم این است که ۳ استخر کوچک که آب چشمه‌های کناری خود را ذخیره می‌کنند و آب شرب روستا را هم تأمین می‌کنند، از جمله دلایل اصلی شکل‌گیری این روستا هستند. همچنین این سه چشمه آب موردنیاز سه قطعه زمین را که بزرگ‌ترین قطعه مساحتی برابر با ۲ هکتار دارد را تأمین می‌کنند. این چشمه‌ها و استخرهای قرار گرفته در زیر آن‌ها دقیقاً در شمال روستا واقع شده‌اند و حتی آب موردنیاز کاروانیان هم از این چشمه‌ها تأمین می‌شود. دقیقاً در مقابل و زیر هر چشمه یک استخر قرار گرفته که آب گران‌بها و شیرین چشمه در آن جمع می‌شود. شاید باور نکنید اما تمامی این استخرها مملو از ماهی قرمز هستند. جالب اینجاست که آبادانی در این روستا صرفاً به دلیل وجود این چشمه‌ها بوده و اندک افرادی که در این روستا باقی‌مانده‌اند، همگی ساکنان اصلی انارک هستند. این افراد در اوقات خوش آب‌وهوای سال به این منطقه آمده و در خانه‌ های خود زندگی می‌کنند. البته روستای اشین دقیقاً بر روی یک تپه که مشرف به دشتی سرسبز و وسیع است قرار گرفته و همچنان ظاهر قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده است. تقریبا ۷۰ سال پیش “آلفونس گابریل” تصویری تهیه کرد که با تصویر تهیه شده امروز روستای اشین ذره‌ای تفاوت ندار. نکته جالب دیگر اینکه بافت روستا را در اصل توپوگرافی و حالت طبیعی تپه شکل داده و مسیر رفت‌وآمدی که کاروانیان از آن عبور می‌کردند و خود را به کاروانسرای قلعه بر سر راه مسیر می‌رسانند، دقیقاً همان شریان اصلی است که شما را به بافت روستا می‌رساند. در فرهنگ لغت نام‌ها و آبادی ها نوشته محمد مهریار عشین به معنای سرزمین آب‌های جاری است و وجود تعداد چشمه‌های زیاد در اطراف این روستا هویدا این حقیقت است.
 

جای‌ های دیدنی روستای عشین

 
خانه های روستای عشین
این خانه ها کاهگلی هستند و معمولا یک اتاق بیشتر ندارند، سقف این خانه ها به شکل گنبد است و بیشتر آن ها پنجره هم ندارند. از آن جایی که این خانه ها پنجره ای ندارند انتظار می رود که محیط داخل آن ها تاریک باشد با این حال نور مورد نیاز خانه ها از سوراخ هایی که روی دیوار و سقف هستند تامین می شود. تابستان های این کویر بسیار گرم و زمستان های آن سرد است و به همین دلیل در فصل زمستان بومی های این روستا از بخاری های هیزمی برای گرم نگه داشتن خانه استفاده می کنند.
 
حمام روستای عشین
جاذبه ی دیگری که در صورت سفر به روستای عشین نباید از دست بدهید حمام آن است که در فاصله ی چند متری روستا قرار دارد. این حمام در نزدیکی استخری قرار دارد که این استخر پر از ماهی های قرمز رنگ است و از دیدنی های روستا است. این استخر کوچک هم آب مورد نیازش را از چشمه می گیرد. وقتی که وارد حمام این روستا می شوید با فضایی درست شبیه به همه ی حمام های قدیمی روبرو می شوید فضایی که دارای هشتی ورودی، گرمخانه، شاه نشین و خزینه است و در ساخت گچبری و تزیینات آن از آهک استفاده شده است.
 
قلعه کاروانسرا
از دیگر دیدنی هایی که زمانی که در روستای عشین هستید باید ببینید، قلعه کاروانسرا است. این کاروانسرا از سنگ های لاشه و آجر ساخته شده است و بعد از ورود از سر در به دالانی در آن می رسیم که البته به مرور زمان دچار فرسودگی شده است و چیز زیادی از آن دیده نمی شود.